اگه همیشه نگران این هستین که به کودک تون چه خوراکی ای بدین که هم سالم باشه و هم واسه اون جذاب باشه، مقاله زیر رو بخونین تا با چندمیان وعده واسه کودکان آشنا شید. اینجا می ببینن که چه جوری می تونین چندین نوع خوراکی مورد علاقه کودکان رو به عنوانمیان وعده سالم و خونگی درست کنین.

 

غلات سبوس دار

ویتامینا، کلسیم و فیبرهای موجود در دانه های غنی شده ی غلات، همراه با شیر یکمیان وعده مناسب و سالم واسه شروع روز هستن. واسه خوشمزه و خوش طعم شدن، می تونین اینمیان وعده واسه کودکان رو با ماست و میوه های خشک شده تزیین کنین.

پنیر

پنیر یکمیان وعده واسه کودکانه که موردعلاقه آنهاست. پروتئین موجود در اینمیان وعده ، انرژی اونا رو تا موقع شام در سطح بالایی نگه می داره. می تونیم از چوبای خوراکی کم نمک همراه با قطعات پنیرِ کم چرب یکمیان وعده جالب درست کنیم. می تونیم با بریدن پنیر در شکلای جالب و جذاب واسه کودکان، با استفاده از با چوبای خوراکی و میوه های مختلفمیان وعده ای به شکل کباب درست کنیم.

شکلای مختلف مخلوطای میوه ای

کودکان دیوونه وار مخلوطای میوه ای یا اسموتیا رو که پر از مواد مغذی هستن، دوست دارن. می تونین از ماستِ وانیلی کم چرب، آب میوه طبیعی و موز به عنوان پایه اسموتی استفاده کنین و بعد ترکیبی از میوه های تازه یا فریز شده رو بهش اضافه کنین. به این روش می تونین چند نوع میوه و فیبر رو به رژیم غذایی کودک تون اضافه کنین.

توت فرنگی

توت فرنگی به دلیل اینکه ویتامین C زیادی داره، اهمیت زیادی در رژیم غذایی کودک دلبند شما داره. شما می تونین مخلوطی از سیب و موز رو به همراه توت فرنگی خرد شده، به رژیم بچتون اضافه کنین. توت فرنگی به دلیل شکل و رنگ زیبایی که داره، می تونه واسه کودک شما جذاب باشه. پس دست به کار شید و وقتی که واسه درست کردن یکمیان وعده کامل، زمان کمی دارین، یکمیان وعده غنی از ویتامین و پروتئین رو فقط با همین سه میوه درست کنین. واسه غنی تر کردن اینمیان وعده می تونین از پنکیکای سبوس دار هم استفاده کنین.

خوراکیای پخته شده

اگهمیان وعده کودک تون رو به شکل کیک یا نون بپزید اون هیچ وقت نمیتونه حدس بزنه کهمیان وعده اش میوه و سبزیجات داره. نونِ موزی، کیکِ کدو و قطعات هویج، خوراکیای خوشمزه ای واسه کودکان هستن. کیکای مربا و سیب زمینیِ شیرین شامل بتا کاروتن و پتاسیم ان که در سیب زمینی شیرین وجود دارن اما فقط شمایید این رو میدونید.

ماست

ماست کم چرب منبعی غنی از کلسیمه و کودکان اونو دوست دارن. واسه طعم دار کردن و افزایش ارزش غذایی ماست می تونین اونو به شکل دسر با شکلای مختلف توت و غلات شیرین ترکیب کنین یا ماست بستنی میوه ای درست کنین که جانشین بستنیای فریزری پر از شکری هستن که از مغازها تهیه می کنین.

سیب زمینیای شیرین

سیب زمینیای شیرین یکی از مغذی ترین سبزیجاتِ در دسترس و پر از ویتامینای A، B6، C و اسید فولیک هستن. چیپس ِ سیب زمینیِ شیرین جانشین مناسبی واسه شکلای مختلف چیپسای بازاریه که پر از چربی هستن.

تخم مرغ

یک تخم مرغ یک سومِ پروتئین مورد نیاز روزانه رو واسه یک کودک چار ساله جفت و جور می کنه. چند عدد تخم مرغ پخته رو در یخچال نگه دارین (تخم مرغ پخته تا هفت روز در یخچال سالم می مونه) یا یک تخم مرغ رو هم بزنین و اونو در خمیر ذرت بپیچید. یک ایده ی خوب دیگر سرو کردن اون با یک نون نازک به عنوان صبحانهه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   معرفی کتاب تا آهنگ درونت هست وقت مردن نیس 

شکلای مختلف ماکارونی

پاستا منبعی غنی و خوشمزه از کربوهیدراته که می تونین اونو به شکل دلخواهِ کودک تون بپزید و در یخچال نگه دارین. در زمانمیان وعده، نیم فنجون از پاستای پخته شده رو همراه سبزیجات پخته شده، مرغ یا سس گوجه فرنگی در مایکروفر بذارین. این خوراکیِ پر از پروتئین و فیبر تنها با چار ماده غذایی آماده و در ۲۰ دقیقه پخته می شه.

گلابی

گلابی دارای فیبر زیادیه و در طول سال میشه شکلای مختلف مختلفی از اونو تهیه کرد. می تونین کنسرو گلابی رو همراه با پنیر کم چرب یا آب میوه در ظرف غذای کودک تون بذارین. واسه یکمیان وعده بعد از مدرسه می تونین رولت گلابی رو انتخاب کنین که تنها با سه ماده تهیه می شه.

بین وعدهای ترکیبی

ترکیبی از آجیلا، چوب شور، غلات سبوس دار، قطعات نازک موز و ذرت بو داده، مواد مناسبی واسه یکمیان وعده دم ِ دستی و قابل حمله. آجیلا شامل مواد معدنی مثل منیزیوم، آهن و روی هستن. ترکیبی از ذرت بو داده و میوه رو امتحان کنین یا یکی دیگر از شکلای مختلف بین وعدهای ترکیبیِ جالب رو درست کنین.

ژامبون کم چرب

این نوع از ژامبون طعمی مثل ژامبونای معمولی داره اما از اونا سالم تره و راه مناسبی واسه تأمین پروتئین مورد نیاز کودکه. می تونین یک عدد ژامبون رو با یک قطعه پنیر بپیچید و یک ساندویچ کوچیک درست کنین یا اونو به شکل خرد شده با پنیرِ آب شده و گوجه فرنگی بپزید.

کشمش

کشمش دارای موادی مثل فیبر، پتاسیم و ویتامینه. حتی اگه کودک شما بد غذا باشه و تمایلی به خوردن کشمش نداشته باشه، می تونین یکمیان وعده عالی درست کنین که کسی نتونه اونو رد کنه. بچه ها عاشق تکهای سیب و هویج هستن که با کشمشِ آغشته به خامه پنهون شده باشن.

سیب

سیب میوه ای سالمه اما اگه احساس کنین که این میوه به تنهایی خسته کننده س می تونین اونو به شکل قطعات نازک سرو کنین و واسه اضافه کردن ارزش غذایی اون می تونین مقداری ترافل و تمشک و ماست وانیلی کم چرب بهش اضافه کنین که ترکیبی پر از ویتامین C و فیبره.

خمیر غلات

یک جانشین مناسب واسه کره ی بادام زمینی و ژله، خمیر غلات سبوس داره که دارای آهن و ویتامینای B6، B12 و Aه. این خوراکی مورد پسند کودکان با خامه ی کم چرب و ژله میوه ای، گزینه مناسبی واسه بین وعدهه.

آرد جو

کدوم بچهه که کلوچه رو به عنوانمیان وعده دوست نداشته باشه؟ به جای خریدن کلوچهای پر از شکر و چربی از مغازه، می تونین با آرد جو کلوچه بپزید و هر چیزی که می خواید بهش اضافه کنین مثل کشمش، ذغال اخته و زردآلوی خشک شده تا هم ارزش غذایی و هم طعم اون بهتر شه.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکمیان وعده واسه کودکانه که معمولا اونا دوست دارن. کودک شما حتما این ترکیب میوه ای شامل گوجه فرنگی، طالبی، سیب و لیموترش رو دوست داره. اگه می خواید که گرمیِ این ترکیب رو lمتعادل کنین، فقط کافیه از یک عدد فلفل استفاده کنین یا اصلا از هیچی دیگه ای استفاده نکنین. اینمیان وعده که پر از لیکوپین موجود در گوجه فرنگی، ویتامین A و C موجود در سیفی جات، و فیبر موجود در سیبه یکمیان وعده خوشمزه و سالمه که همیشه طرفدار داره.

برگرفته از : parents.com

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید